به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پرفسور محسن صالح و پرفسور محمد عبوسی رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه بلغارستان با پیام فضلی نژاد سردبیر مجله عصر اندیشه دیدار کردند؛ در این دیدار که وضعیت فکری جهان عرب و زمینههای مبادلات علمی دو طرف بررسی شد، پرفسور صالح ضمن شرحی از دغدغههای روشنفکران لبنانی گفت که اعراب هویت خود را از دست دادهاند.
رئیس دانشگاه المعارف لبنان گفت: برخلاف مردم ایران، اعراب امروزه احساس داشتن وطن، ملیت و هویت را ندارند و حتی در مصر وضع به همین گونه است؛ اعراب هیچ تعلق خاطری به عناصر بومی خود ندارند و این سبب از هم پاشیدگی جهان عرب شده است، این وضع غمانگیز یک واقعیت است و هیچ جریان فکری زندهای را در میان اعراب نمیبینیم، روشنفکران عرب در خدمت رژیمهای وابسته و غربگرایان هستند و نمیتوان از یک هویت فکری زنده در این جوامع سخن گفت و جهان عرب بیهویت شده است.
پرفسور صالح ضمن تبریک برای انتشار این مجله ٣ زبانه در حوزه اندیشه با مخاطب بینالمللی خاطرنشان کرد: آماده امضا تفاهمنامه علمی مشترک برای همکاریهای آکادمیک با مجله هستیم.
فضلینژاد نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای مجله و تدوین مانیفست "جنبش روشنفکران مبارز" گفت: مساله بیهویتی جهان عرب دغدغه همه متفکران مسلمان است که میتواند در روابط و گفتگوهای روشنفکران ایران و عرب مورد بحث بیشتر قرار گیرد و امیدواریم بتوانیم این جلسات را استمرار بخشیم تا از رهگذر گفتگوهای علمی، تجربههای دو طرف بیشتر به یکدیگر منتقل شود.
همچنین پرفسور محمد عبوسی رئیس سنی مذهب مرکز مطالعات خاورمیانه بلغارستان نیز در این دیدار گفت: یکی از مهمترین مسائلی که سبب بیهویتی جهان عرب و از هم گسیختن مسلمانان شده، شیوههای آموزشی بالاخص آموزش تاریخ اسلام در جهان عرب است؛ کتابهای درسی به نسلهای مختلف، متن تاریخ اسلام را نمیآموزد بلکه حاشیهها و جزییات غیرضروری بر متن و اصل غلبه دارد و همین امر باعث میشود تا مردمان جوامع عرب از معنای حقیقی اسلام و آنچه بر سر مسلمانان رفته، غافل بمانند.
وی افزود: این شیوه تدریس تاریخ اسلام سالهاست که رواج دارد و چون حکومتها از ادامه آن حمایت جدی میکنند بنابراین تغییر آن شدیدا مشکل و حتی غیرممکن به نظر میرسد.
پرفسور عبوسی تصریح کرد: از سوی دیگر، کشورهای عرب را استعمار ساخته است و اینگونه نبوده که این کشورها در فرایندی طبیعی به وجود آمده باشند؛ در واقع ما با جزیرههای مصنوعی سروکار داریم که حیات طبیعی فکری نداشتهاند و به همین دلیل امکان تحول در این جوامع کم و سرعت تغییرات کند است.
نظر شما